Jan Bułat również w osiedlach
wiejskich przyczyniły się w okresie od XVI do XVIII wieku do rozwoju oświaty
na wsi". "Z klasztorami
związanych było również wiele bractw, jak : różańcowych, szkaplerznych,
bractw miłosierdzia oraz szereg kultów i pielgrzymek, w
czasie których chłopi przybywali całymi kompaniami uczęstnicząc niejednokrotnie
w misjach wewnętrznych". kszałtujący tu od
początku XVII w. duchowość Św. Ignacego Loyoli. Wpływ staniąteckiego klasztoru
na rozwój oświaty
poza obręb klauzury. W r.
1454 staniątecki konwent Benedyktynek został przyjęty przez Św. Jana
Kapistrana do III zakonu Św.
Franciszka. Franciszkanie wprowadzili jasełka, w związku z nimi powstały
kolendy, szerzyli kult Matki Boleściwej. Z wpływami
bernardyńskimi począł się w Staniątkach szerzyć kult Niepokalanego Poczęcia
N. P. Marii. Założono tu : Bractwo
Szkaplerza Świętego (1805 r.), Bractwo Różańcowe (1833 r.), Bractwo Serca
Jezusowego (1834 r.), Bractwo Serca Marii (1856
r.). W r. 1883 Reformata z Wieliczki Stefan Brzozowski
zaprowadził w Staniątkach nabożeństwo pasyjne
Drogi Krzyżowej. W 1889 r. staniątecki klaszor wstępuje do Arcybractwa
Oblicza Pańskiego, praktykowane są modlitwy o dobrą śmierć. Matki Boskiej Bolesnej,
której kult odegrał istotną rolę w życiu staniąteckiego konwentu promieniując
przez wieki na okolicę. Wydarzenia wojenne,
zwłaszcza tragiczne bombardowanie klasztoru i życie wielu ludzi przypisywano
powszechnie opiece Matki Boskiej Bolesnej.
We wrześniu 1924 r. cudowny obraz matki Boskiej Bolesnej został ukoronowany
przez biskupa Adama Stefana Sapiechę
za zezwoleniem papieża Piusa XI. którą prowadzili ks.
proboszcz Jan Korcz, ks. katecheta Tomasz Rogosz i organista Franciszek
Korpała do Staniątek .............przywiezienie do klaszornego
kościoła Benedyktynek po jego konserwacji w Krakowie. powiedział :
"dobrze, że tu jesteście, że wam ZMP nie przewróciło w głowie". Bractwo pod tym wezwaniem
ufundowane zostało w Staniątkach w 1710 r., papież Klemens nadał bractwu
przywilej odpustu. Według założonej w 1711
r. Książki Bractwa, jego członkowie obowiązani byli w pobożności codziennie
odmówić trzy "Ojcze nasz",
raz w miesiącu słuchać mszy św. "na cześć i chwałę Opatrzności
Bożej". W kościele parafialnym w Brzeziu na szczycie głównego
ołtarza jest płaskorzeźba "Oko Opatrzności Bożej", a była ona już w
ołtarzu starego drewnianego kościoła z XIX wieku. W
herbie dziewiętnastowiecznej pieczęci gminy Świątniki Dolne też jest Oko
Opatrzności Bożej. Jeżeli do tego dodamy, że
urodzony w 1832 r. w tychże Świątnikach ks. Klemens Radwański, w
latach 1870 - 71 był katechetą kierującym w
staniąteckiej szkole elementarnej i dyrektorem Kursu Pedagogicznego - niech
to wystarczy dla ilustracji wpływu
klasztoru Benedyktynek na rozwój oświaty (religijnej) dla tutejszej okolicy. W niepublikowanej pracy Jana
Świątka jest "Z pod starodawnej strzechy. Przeżytki zebrane w latach
1891 - 1903 wśród ludu polskiego w
Galicji" - znajdujemy potwierdzenie, że chłopi ze Szczytnik w drugiej
połowie XIX wieku uczestniczyli w
parafialnej działalności bractwa kościelnego. Radwański,
gospodarz jak się patrzy, był przewodniczącym tego bractwa. W materiałach
archiwalnych procesu spadkowego po śp. Pawle
Libiszewskim jest informacja, że 20 kwietnia 1893 r. w pogrzebie Pawła
recte Teofila Libiszewskiego
"właściciela dóbr
tabularnych Świątniki i Szczytniki" licznie uczestniczyli członkowie
Bractwa Różańcowego ze Szczytnik. ludność, szczególnie
młodzież uczyła się formułek modlitwą i śpiewanych pieśni religijnej,
słuchała nauk, brała udział społecznym i kulturalnym.
Na wsi upadały szkółki parafialne - wspomniana oświata religijna wypełniała
oświatową pustkę na tutejszych wsiach. Gdy
z początkiem XX wieku szkoły ludowe są powszechne - oświatowe, rolę kultów,
nabożeństw i bractw religijnych
staje się małowidoczne. Uwidacznia się, gdy w drugiej połowie XX wieku
obchodzono kościelne uroczystości 1000 - lecia
chrztu Polski, w parafii odbywała się trzykrotna peregrynacja obrazu M. B.
Częstochowskiej po domach rodzinnych -
szczególnie w układanych na tę okoliczność pieśniach maryjnych powitalnych i
pożegnalnych modlitwach rodzin
przyjmujących maryjny obraz. misje w pobliskich
wsiach. W 1936 r. z udziałem sześciu jezuitów prowadzono misje w sąsiednich
parafiach w Chełmie i Niegowici. W
klasztornym kościele w Staniątkach misje odbyły się w dniach od 3 do 18 maja
1836 r., uczestniczyło 10 tys. ludzi, obejmowały też
mieszkańców sąsiednich wsi klasztornych : Zakrzewa, Zagórza, Węgrzec i
Podłęża. Parafie : Bodzanów,
Brzezie i Mikluszowice przybywały na misyjne nauki w procesjach. szczególnie dotkniętych
rabacją - głównym celem było niesienie oświaty religijnej. Staniątecki
klasztor sam doświadczony tragedią rabacji
zorganizował 12 - dniową misję w Staniątkach, prowadzili ją jezuici z
kolegium w Nowym Sączu z pomocą miejscowych księży
parafialnych."Cała nadwiślańska okolica, szczególnie Niepołomice,
tłumnie spieszyła do Staniątek na słuchanie nauk".
na prośbę ks. proboszcza Szymona Droszcza w niedzielę jezuita ks.
Karol Antoniewicz głosił naukę misyjną w kościele
parafialnym w Brzeziu. odprawiania takiej misji
: "częste kradzieże, pijatyki, kłótnie i bójki w tutejszej okolicy,
gruba ciemnota, powszechna nędza okolicy - prosi łaskawie
o zezwolenie na odprawianie w Staniątkach misji 8 - dniowej" Niższego w Bochni. Odtąd
w rocznych sprawozdaniach Dyrektorów c.k. krakowskich i galicyjskich
gimnazjum można też znaleleźć uczniów
urodzonych w Szczytnikach. Jeden z nich w r. 1881 ukończył Seminarium
Nauczycielskie, został nauczycielem szkoły
ludowej w Pcimiu, a jego syn pod koniec pierwszej połowy XX w. profesorem
Uniwersytetu Jagiellońskiego w
Krakowie. W okresie autonomii Galicji (1860 - 1918), sześciu synów chłopskich
ukończyło studia na Uniwersytecie
Jagiellońskim. którą kontynuował w
Seminarium Duchownym w Tarnowie. gdzie złożył śluby
wieczyste (1882) i przyjął święcenia kapłańskie (1883). teologię, złożyli śluby
wieczyste i przyjęli święcenia kapłańskie w zakonie O.O. Reformatów. w Krakowie, teologię
studiował na UJ w Krakowie, w Bochni, teologię
studiowali na UJ i święcenia kapłańskie przyjęli w Krakowie. kapłańskie z rąk biskupa J.
G. Pukalskiego. święcenia kapłańskie
przyjął w Krakowie, był m.in. proboszczem i przewodniczącym kasy Stefczyka w
Babicach, w c.k. Gimnazjum Św.
Jacka w Krakowie, teologię studiował na UJ, święcenia kapłańskie przyjął w
Krakowie, był m.in. proboszczem i dekanem w
Niegowici, Sączu i Krakowie,
mistrzem nowicjału w Kaliszu, wiceprowin. prowincji małopolskiej (1926 - 28)
i wielkopolskiej (1928 - 29), pierwszym asystentem
asystencji słowiańskiej w Rzymie (1929 - 30). Autor rozpraw teologicznych i
astetycznych. matura 1920 prywaatysta,
do zakonu wstąpił 1914 r., święcenia kapłańskie otrzymał 1928 r. w Lublinie, nauczyciel gimnazjum w
Wilnie i Gdyni, duszpasterz. Zmarł 1977 r. w Łodzi. albo wybrać życie
zakonne. W drugiej połowie XVI wieku prowadzenie szkoły dla panien świeckich
traktowane było jako obowiązek konwentu
motywowany wymogami reguły klasztornej. W r. 1782 benedyktynki
podejmują ideę utworzenia przy klasztorze szkoły rządowej. Zajęcia w szkole
rozpoczęły się w listopadzie 1784 r. po
zdaniu egzaminów państwowych we Lwowie przez trzy staniąteckie zakonnice. Na początku szkoła
normalna przy klasztorze w Staniątkach, podzielona była na dwie klasy : w
jednej uczyło się 36 dzieci wiejskich, w drugiej 18
panien z rodzn szlacheckich. Nauka w szkole normalnej,
zgodnie z urzędowymi programami - dla panien obejmowała : religię, język
polski i niemiecki, elementarne wiadmości z
historii i geografii oraz zajęcia prowadzone przez świeckie guwernantki,
przygotowując uczennice do codziennego życia,
obok lekcje tańca i muzyki, nauka języka francuskiego. Dziewczęta
wiejskie uczyły się czynności bardziej praktycznych np.
przędzenia na kołowrotkach. Szkoła dla panien szlacheckich rozwijała się
lepiej niż szkoła wiejska, gdyż wieśniacy
"nie chcieli oddawać dziewcząt do szkoły podług nakazów
najwyższych". Według tradycji
klasztornej przyczyną tej niechęci była powszechna obawa przed językiem
niemieckim. Program obejmował naukę
czytania, pisania, rachowania i roboty ręczne. Większośc przedmiotów nauczały
staniąteckie zakonnice, noszące tytuł
mistrzyni. W r. 1841 jako mistrzynie wymienione są siostry : Julia
Czulicka, Elżbieta Porębska troską o warunki
materialne dzieci. "Bywało, że te biedne dziewczęta w latach nieurodzaju
z głodu i zimna płakały zamiast uważać na naukę. Nieraz
nauczycielki musiały dla nich prosić o kawałek chleba". Cesarz "bawiąc tu
blisko cztery godziny, pozwolil łaskawie egzaminować z nauk wszystkie
panienki w edukacji na ten czas się
znajdujące [...], a potem kazał by tańcowały, kazał im i krakowiaka tańcować
i śpiewać, co wszystko wykonały - jak zapisano w
Protokole Generalnym Szkoły Staniąteckiej". mają płacić rodzice
uczących się dzieci". Zapewne Walenty Skimina, ur.1838 w
Szczytnikach i Klemens Radwański,
ur.1842 w Świątnikach,
przed gimnazjum, naukę elementarną ok. 1850 r. pobierali w tejże klasztornej
szkole dla chłopców posiadał w Zagórzu
cegielnię, w której wyrabiano cegłę na chlebowe piece. Przez wieki chłopi -
świątnicy ze Szczytnik kursem dopełniającym. W
r. 1915 dokonano kolejnej reorganizacji tworząc siedmioklasową szkołę
powszechną. 1910 - 1911 prywatny kurs
z zakresu pierwszego roku seminarium nauczycielskiego. Za wychowanie
religijne szkoły klasztornej P.P.
Benedyktynek w Staniątkach odpowiadali księża katecheci. Wspomniany ks. Klemens
Radwański duchownym, a rok później
wicerektorem Seminarium Duchownego diecezji w Tarnowie. ziemiańskiego. W końcu
1926 r. nowa szkoła - kosztem likwidacji poprzedniej - została poszerzona do
ośmiu klas, otrzymując zatwierdzoną
przez władze państwowe nazwę : Ziemiańskie Gimnazjum Żeńskie im. Św.
Scholastyki P.P. Bernardynek w
Staniątkach. W końcu lat dwudziestych XX w. nauczycielką języka
polskiego w tym gimnazjum była Wanda Wasilewska
c. Leona Wasilewskiego znana później ze swej działalności
komunistycznej. Podczas pobytu w
Staniątkach nie ujawniała swych skrajnie lewicowych poglądów. Szkoła klasztorna
prowadziła dwie biblioteki - dla nauczycieli i dla uczennic. W lipcu 1939 r. dyrekcję Gimnazjum
i Liceum objęła siostra Izabela Scholastyka Stasińska (nauczająca tu
historii), niezwykle zasłużona dla
okupacyjnych i powojennych dziejów staniąteckiej szkoły. oświatowych - przez
Gminną Komisję Oświaty i Kultury w Niepołomicach, podległą powiatowej w Bochni.
Przerabiano kurs gimnazjalny i licealny.
Tajne matury zdawano w Wieliczce. W kompletach tajnego nauczania
uczestniczyła młodzież w wieku 12 - 18 lat,
miejscowa ze Staniątek, Szarowa, Podłęża i Niepołomic oraz młodzież
przebywająca w klasztorze od listopada 1939 r. do
listopada 1943 r. Staniąteckie benedyktynki prowadziły kurs pisania na
maszynie, na który uczęszczały
uczennice kursu gospodarstwa domowego zorganizowanego przez staniąteckie S.S.
Służebniczki. licealnego im. Św.
Scholastyki P.P. Benedyktynek w Staniątkach, która przez komunistyczne
władze szkolne została zlikwidowana w 1958 r. dużym powodzeniem,
przeważnie dzieci chłopskich m.in. z Niepołomic i ze wsi : Brzezie, Czyżów, Dąbrowa,
Gruszki, Szarów, Podłęże, Staniątki, Suchoraba, Świątniki, Szczytniki,
Zagórze i Zakrzów. władze bezpieczeństwa, m.
in. UB aresztuje ucznia Bolesława Strojka, dyrekcja staje w obronie,
zostaje zwolniony. powstałą przez Prezydium
Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krakowie : pełnego programu nauki
siedmioklasowej publicznej szkoły powszechnej, zorganizowała KURS
UZUPEŁNIAJĄCY (dokształcający). Kurs
trwał od początku czerwca i zakończył się 17 grudnia 1945 r. egzaminem przed
Państwową Komisją Egzaminacyjną nr 1 w
Staniątkach, pow. Bochnia z pozytywnymi wynikami. Autor tej pracy był uczniem
tegoż kursu (świadectwo egzaminu 17
grudnia 1945 r. w Staniątkach). W kursie uczestniczyło bodajże 17 osób w
wieku 17 - 19 lat, Władysław Klima, Maria
Szelągówna). programowe godziny
lekcyjne o świecie przedłużała ciekawymi opowiadaniami z geografii świata i
historii Polski, a także wyposażonych gabinetów -
fizycznego i przyrodniczego, a także z biblioteki dla uczniów - tutejszego
gimnazjum i liceum benedyktynek. Świadectwo egzaminu
równoprawne ze świadectwem ukończenia publicznej szkoły powszechnej
siedmioklasowej. Klasztor klarysek w
Staniątkach [Fot. ze strony : foto.Tumidajski]
Uwagi dodatkowe (Andrzej Wcisło) :
|